Analysen av e-postbackupen är klar.
Att rekonstruera data är alltid ett komplext arbete, ett arbete som är beroende av hur filsystem, katalogstruktur och skador ser ut. Det är ett mycket omfattande och noggrant analysarbete som lagts ned för att analysera e-postbackupen. Totalt sett har arbetet hittills pågått i 8 veckor, där förväntad analystid från vår leverantör när arbetet startade var 2-3 dagar, vilket visar på den komplexitet vi här pratar om. För oss är ett viktigt kriterium att slutresultatet också blir så pass bra att man ska kunna använda och arbeta vidare med den rekonstruerade datat och att vi i en sådan här process kan garantera just den kvaliteten.
Vår leverantör har arbetat hårt, med stora resurser, för att få en ordentlig översikt över skadorna. Den färdiga analysen av de filsystem som systemet innehöll, har visat att stora delar av datat är skadat eller borta, däribland olika metadata, som gör det svårt att hitta tillbaka till enskilda e-postmeddelande, till exempel datumattribut som i vanliga fall gör det möjligt att sortera eller leta efter e-post baserat på datum. Teoretiskt går alltså vissa delar av datat att rekonstruera, men det är helheten och användarbarheten som är avgörande för en lyckad rekonstruktion och den kan tyvärr inte garanteras.
Slutsatsen är att delar av datat kan återskapas för vidare användning.
Processen vidare innebär återskapning av data, kund för kund. De kunder som det går att återställa data för kommer att få separat information runt detta. Observera att vår tekniska support inte kan svara på vilka kunder det går att återställa för i dagsläget. De återstående kunder som senast den 2012-02-23 ännu inte fått något besked från oss, måste tyvärr inställa sig på att datat är borta.
Vi förstår att ni som drabbats är arga och besvikna på oss för att det tagit lång tid att få svar och att det nu kommer ett negativt besked för flera av er. Vi har själva varit helt inställda på ett helt annat resultat och har verkligen försökt att nå vårt mål om att återskapa 100 % av all er data med en garanterad kvalitet.
Vi ber återigen om ursäkt för det inträffade och förstår vilka svårigheter ni som kunder hamnar i när sådant som detta inträffar, men kan garantera dig att vi alltid jobbar med att förbättra alla delar av våra tjänster för att situationer som denna inte ska uppstå igen.