E-postsystemet – Driftstoppet vecka 49

Avklarat
  •  Första indikationerna kom på måndagen den 5/12 vid lunchtid då en av delarna i e-postsystemet fick lägre prestanda. E-posten fungerade men e-post levererades inte till kunderna i samma takt som normalt.
  •  På tisdagsmorgonen startade vi ett underhåll på systemet där delen med låg prestanda skulle få nya reservdelar. Bytet gick bra och allt såg ut som det skulle.
  • När delen skulle startas om uppstod dock ett nytt fel som ledde till att delen låste sig.
  • För att så snabbt som möjligt lösa detta tar vi in experthjälp från våra leverantörer som vi arbetar tillsammans med. Allt fokus låg på att få tillbaka normal kapacitet.
  • Systemet fungerade igen på tisdagen innan lunch men med nedsatt kapacitet. De kunder som låg på den drabbade delen upplevde större störningar än övriga kunder.
  • På tisdagskvällen låste sig samma del igen till följd av att hela systemet påverkades. Man konstaterar att delen gått sönder och att den måste bytas ut.
  • Arbetet med att byta ut den felande delen tar längre tid än planerat och pågår hela natten mot onsdagen.
  • Hela systemet startade på onsdagskvällen och fungerar som det ska för alla kunder.
  • Systemet har fungerat som det ska för alla kunder sedan onsdagen den 7/12 och detta driftstopp anses nu vara avklarat.
  • De som legat på den felande delen saknar dock gammal e-post i sina inkorgar. Alla kunder som ligger på den delen har fått ett e-postmeddelande i sin inkorg och arbetet med backupen pågår. Mer information kring detta separata ärende finns nedan under E-postsystemet – Backup.

Vi ber om ursäkt för denna nedtid i tjänsten. Vi tar detta på fullaste allvar och kommer arbeta både kort-och långsiktigt för att undvika att detta sker igen. Bland annat kommer vi inom kort lansera ett helt nytt paket med Microsoft Office 365 där t.ex. e-postplattformen Microsoft Exchange ingår.

Vi tar även åt oss av den kritik vi fått gällande kommunikation och kommer att gå igenom och förbättra våra rutiner.

Publicerat den

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss