- Första indikationerna kom på måndagen den 5/12 vid lunchtid då en av delarna i e-postsystemet fick lägre prestanda. E-posten fungerade men e-post levererades inte till kunderna i samma takt som normalt.
- På tisdagsmorgonen startade vi ett underhåll på systemet där delen med låg prestanda skulle få nya reservdelar. Bytet gick bra och allt såg ut som det skulle.
- När delen skulle startas om uppstod dock ett nytt fel som ledde till att delen låste sig.
- För att så snabbt som möjligt lösa detta tar vi in experthjälp från våra leverantörer som vi arbetar tillsammans med. Allt fokus låg på att få tillbaka normal kapacitet.
- Systemet fungerade igen på tisdagen innan lunch men med nedsatt kapacitet. De kunder som låg på den drabbade delen upplevde större störningar än övriga kunder.
- På tisdagskvällen låste sig samma del igen till följd av att hela systemet påverkades. Man konstaterar att delen gått sönder och att den måste bytas ut.
- Arbetet med att byta ut den felande delen tar längre tid än planerat och pågår hela natten mot onsdagen.
- Hela systemet startade på onsdagskvällen och fungerar som det ska för alla kunder.
- Systemet har fungerat som det ska för alla kunder sedan onsdagen den 7/12 och detta driftstopp anses nu vara avklarat.
- De som legat på den felande delen saknar dock gammal e-post i sina inkorgar. Alla kunder som ligger på den delen har fått ett e-postmeddelande i sin inkorg och arbetet med backupen pågår. Mer information kring detta separata ärende finns nedan under E-postsystemet – Backup.
Vi ber om ursäkt för denna nedtid i tjänsten. Vi tar detta på fullaste allvar och kommer arbeta både kort-och långsiktigt för att undvika att detta sker igen. Bland annat kommer vi inom kort lansera ett helt nytt paket med Microsoft Office 365 där t.ex. e-postplattformen Microsoft Exchange ingår.
Vi tar även åt oss av den kritik vi fått gällande kommunikation och kommer att gå igenom och förbättra våra rutiner.